ویرایشی جدید از کتاب «شعرِ فضا؛ تادائو آندو»

virayeshe-jadidi-az-ketabe-sherfaza-no-tadao-ando

ویرایشی جدید از کتاب «شعرِ فضا؛ تادائو آندو»

ترجمه و تألیف: دکتر محمدرضا شیرازی
تنظیم و صفحه آرایی: نشر کتاب فکر نو
نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۵
شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه
قیمت: ۲۰۰/۰۰۰ ریال

ویرایشی جدید از کتاب «شعرِ فضا؛ تادائو آندو»

ویرایشی جدید از کتاب «شعرِ فضا؛ تادائو آندو»

بخش هایی از پیشگفتار کتاب:
ما اغلب کارهای آندو را در مجلات مختلف معماری دیده ایم و در افسون آن کارها، بارها گرفتار آمده ایم. بعضی از کارهای او بی شک ویژه و برجسته اند و ما آنها را به خاطر سپرده ایم. به تفاوت نگاه او به معماری، فضا و عناصر آن باور داریم و جرأت و توانایی او را تحسین می کنیم؛ اما با خواندن دست نوشته هایش پی می بریم که او همچنین خوب می نویسد و با دقت و وسواسی عجیب به تبیین اندیشه های خود می پردازد.

اگر معماری را چونان یک «متن» که دارای کلامی ویژه است بینگاریم، آنگاه می توان گفت که معمار پیش از آنکه متن خود را با عناصر معماری بسازد، آن را در کلمه می نویسد و می اندیشد. اینجاست که متن های نوشته شده معماران، حامل دغدغه ها و تفکرات آنهاست؛ و از اینروست که با «خواندن» نوشته هایشان به این نکته پی می بریم که آنها معماری را چگونه «می نویسند»؛ اما چرا باید آندو را «خواند»؟ خواندن آندو چه ضرورتی برای ما دارد؟

اگر نیچه و دیلتای فیلسوفان زندگی اند، بی شک آندو معمار زندگی است. او به دنبال «فضای زندگی» است. فضایی که در آن زندگی روزانه جاری باشد و بتوان روابط میان انسان و چیزها را بازسازی کرد. این فضا، یک فضای بنیادین است. فضایی که صرفاً عملکردی نیست، بلکه بیشتر حامل معناست و به رویه های ژرف وجود می پردازد. این فضا، نماد زندگی روزانه است.

آندو در نوشته هایش به عناصر معماری ـ مثل دیوار، ستون، پله و پنجره ـ و مفاهیم معمارانه ای چون نور، هندسه و چشم انداز می اندیشد و درک و دریافت خود از آنها را بیان می دارد. او به ما می آموزد که چگونه ببینیم، روح چیزها را دریافت کنیم و آنها را در کارهایمان بنهیم. در حین خواندن نوشته ها و گفته هایش، به وضوح می بینیم که او تاریخ هنر و معماری را خوب می شناسد و از هنرمندان، سبک ها و نگرش ها بسیار سخن می گوید. این شناخت، بی شک گستره دید او را فراختر می سازد و به نگاهش جامعیت و فراگیری می بخشد.

آندو را باید «خواند» و این کتاب، قصد آن دارد تا امکان چنین خوانشی را فراهم آورد. در کتاب حاضر مقالات متعددی از آندو گلچین شده که سویه های اصلی اندیشه اش را در برمی گیرد. در آخر نیز چند مقاله انتقادی از معماران بزرگی چون رنزو پیانو، پیتر آیزنمن، پل آندرو و دیگران آمده است که نشان می دهد آنها درباره آندو چگونه می نویسند. در ویرایش جدید مترجم چند مقاله از خود که برخی پیش تر در مجله های داخلی چاپ شده بود، افزوده است. دو مقاله متأخر از آندو نیز ترجمه و به کتاب افزوده شده است. در این میان سعی شده تا با افزودن تصاویری متناسب با متن کتاب، فهم مطالب را آسانتر نماید.

فهرست مطالب:

• پیشگفتار: چرا باید آندو را خواند؟
آندو فضا را چگونه می نویسد؟/ محمدرضا شیرازی
هایدگر، آندو و مفهوم فضا/ محمدرضا شیرازی
از طرح مایه تا طرح/ محمدرضا شیرازی
مصاحبه با تادائو آندو/ هیروشی مارویاما

• مقاله ها

رخنه در محیط/ تادائو آندو
روابط تازه میان فضا و فرد/ تادائو آندو
دیوار به مثابه ترسیم کننده قلمرو/ تادائو آندو
درون و برون/ تادائو آندو
مواجهۀ با بحران در معماری/ تادائو آندو
استقلال دوسویه، هم نفوذی دوسویه/ تادائو آندو
شینتای و فضا/ تادائو آندو
مصالح، هندسه و طبیعت/ تادائو آندو
ترکیب فضایی و طبیعت/ تادائو آندو
دربارۀ معماری/ تادائو آندو
به سوی افق های نو در معماری/ تادائو آندو
قدرت ایده های واقعیت نیافته/ تادائو آندو
نور/ تادائو آندو
خلق «چشم انداز» در گفت وگو با هندسه/ تادائو آندو
روزنه هایی که در نور، گرد می آیند/ تادائو آندو
تفکراتی در باب فضاهای زیرزمینی/ تادائو آندو
اکتشاف سایت/ تادائو آندو

مقاله های انتقادی
آزادی و تعیّن در آفرینش فضا/ پل آندرو
معماری و شعر/ رنزو پیانو
خطوط خاموش/ دارل وین فیلدز
پیتر آیزنمن
عریان نمایی تاریخ و زمین/ فرانسوا شَلَن
در جست وجوی تهی بودگی/ فیلیپ درو

• عرضه کتاب در غرفه انتشارات فکر نو، در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب، بخش دانشگاهی، سالن ۱۰۵ دانشگاهی، غرفه ۲۷۹

http://www.ARTCollege.ir

منبع: معمارنیوز

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ویرایشی جدید از کتاب «شعرِ فضا؛ تادائو آندو»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت توسط کانون تبلیغاتی نقطه هنر