نقد و بررسی فیلم تهران 1500

99

نقد و بررسی فیلم تهران ۱۵۰۰

کارگردان: بهرام عظیمی

بازیگران: هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، حسام نواب صفوی و مرحوم محسن رسول‌اف، تهیه‌کننده: مؤسسه نسل اندیشه، عبدالحسین ابولحسنی

حاشیه های فیلم (کافه سینما):

– بهرام عظیمی را بیشتر با انیمیشن هایی که برای راهنمایی رانندگی ساخته می شناسیم

– چند سال پیش تصمیم گرفت یک انیمیشن بلند سینمایی با حضور ستارگان سینما بسازد.

– کارکترهای کارتونی ستاره های سینمای ایران در این فیلم ساخته شده

– به تهیه کنندگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران ساخته شده

– این نخستین فیلم تمام انیمیشن ایرانی است که درآن بازیگران زنده تبدیل به کاراکتر انیمیشن شده‌اند و به جای خودشان هم صحبت می‌کنند.

– نقطه آغاز این پروژه درست به ۳ سال پیش در چنین روزهایی برمی‌گردد که بهرام عظیمی به‌عنوان مدیر خانه انیمیشن در سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران مشغول به کار شد. او در همان زمان برای نخستین بار ایده ساخت یک فیلم یا سریال بلند انیمیشن با حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون را با مدیران این سازمان مطرح کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان نخستین گام، طرح ساخت برنامه «صندلی داغ» به‌صورت انیمیشن، در قالب طنز و در قسمت‌های ۶-۵ دقیقه‌ای را به روابط عمومی این سازمان داد که در دست تصویب قرار گرفت.حتی احمد نجفی(مجری برنامه) هم پذیرفته بود که کاراکتر او به‌صورت انیمیشن ساخته شود و خودش هم به جای خودش دوبله کند. اما مشکل، مهمانان برنامه بودند که طیف مختلفی از سیاستمداران همچون وزرا، نمایندگان مجلس و چهره‌های معروف هنری و ورزشی را شامل می‌شدند چون قرار بود از تصویر آنها کاراکتر انیمیشنی ساخته شود و یک دوبلور هم به جایشان صحبت کند. هدف، شوخی با این مهمانان با توجه به حوزه کاری آنها بود ولی شاید فقط۱۰درصد افراد ظرفیت چنین شوخی‌هایی را داشتند و بقیه ممکن بود فکر کنند مسخره می‌شوند، بنابراین کار به نتیجه نرسید.(همشهری)

نقد فیلم تهران 1500

نقد فیلم تهران ۱۵۰۰

– با حضور مدیران فعلی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری، فکر ساخت انیمیشن بلندی درباره آینده تهران در سال ۱۵۰۰ با استفاده از بازیگران سرشناس جدی‌تر شد اما به‌دلیل هزینه سنگین قرار شد بخش خصوصی هم تا ۴۰ درصد در تهیه این کار مشارکت کند. نهایتاً قرارداد ساخت تهران ۱۵۰۰ در تاریخ ۲۴ مهر ۸۷ امضا و کار به‌صورت رسمی آغاز شد.

– فیلمنامه که آذر ۸۷ کامل شد با توجه به سلیقه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری مردم ایران و همچنین توقعات آنها از سینما نوشته شده بود. بنابراین انواع بحث‌های اجتماعی، شوخی‌های روزمره، تکیه‌کلام و… در آن وجود دارد. البته قرار بود ضمن حفظ ساختار طنز داستان، مواردی هم از جمله فضای شهری، اخلاق اجتماعی و مسائل شهروندی درآن در نظر گرفته شود.

– فیلمنامه اصلی در حقیقت استوری‌بورد و شامل ۲هزار تصویر است که توسط مانی وطن دوست طراحی می‌شود. اما تمام طراحی‌های این کار از سوزن تا آسمان‌خراش!‌ توسط حمید بهرامی انجام شده که تخصصش در زمینه‌های انیمیشن، کاریکاتور و طراحی است.ضمن اینکه پیمان معادی هم به عنوان مشاور فیلمنامه این فیلم همکاری داشته.(همشهری)

– با تلاش بیش از ۲۵۰ نفر از هنرمندان کشور در تخصص های مختلف، ساخت انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» به کارگردانی «بهرام عظیمی» پس از چهار سال بالاخره به پایان رسید.و ستاره های این فیلم به جای کارکترهای کارتونی شان صحبت کردند

– مهران مدیری در این فیلم نقش یک پیرمرد ۱۵۰ ساله را بازی می کند در آستانه مرگ از نوه‌اش (هدیه تهرانی) ـ که در کره‌ی ماه درس می‌خواند ـ می‌خواهد به زمین برگردد و اوّل ازدواج کند و بعد مدرکی را پیدا کند مبنی براین‌که او در دهه‌ی ۱۳۶۰ در نمایش‌های سیاه‌بازی حضور داشته است. اکبر این گواهی را می‌خواهد برای این‌که آرزویش این است که در قطعه‌ی هنرمندان به‌ خاک سپرده شود. نوه او با ورود به ایران گرفتار دردسرهای شهر تهران در چند دهه بعد می‌شود و یک راننده تاکسی جوان (بهرام رادان) هم سخت گرفتار عشق این خانم …

– در بخشی از تهران ۱۵۰۰ بهرام عظیمی جایزه اسکار جدایی نادر از سیمین را نشان می دهد!

-تهران ۱۵۰۰ با این استدلال که قابلیت رقابت با بقیه فیلم ها به دلیل انیمیشن بودن ندارد از بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره سی ام کنار گداشته شد.

– بهرام عظیمی در واکنش به پذیرفته نشدن این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر گفت: ه اعتقاد من انیمیشن “تهران ۱۵۰۰” در بسیاری از رشته‌های سینمایی یک اتفاق است؛ به‌عنوان مثال در بحث طراحی صحنه باید این فیلم را دید چرا که تمام صحنه‌هایی که در این فیلم انمیشین دیده می‌شود به هیچ عنوان وجود نداشت، تمام این صحنه‌ها در درجه نخست تنها یک ایده بوده بعد این ایده طراحی شده و به مرحله فیلمبرداری رسیده‌است. از همین‌رو فیلم “تهران ۱۵۰۰” حاصل تخیل یک تیم است که از هیچ فیلم ساخته‌اند به همین دلیل باید در بخش مسابقه سینمای ایران حضور می‌داشت.

نقد و بررسی فیلم

شبنم سیدمجیدی

بهرام عظیمی با ساخت سری انیمیشن های تبلیغاتی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری که به نام شخصیت اصلی آن ها یعنی سیاساکتی معروف شد، شناخته شد و در حقیقت انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» اولین فیلم بلند او در مقام کارگردان و فیلمنامه نویس به حساب می آید که عظیمی تولید آن را از حدود چهار سال پیش آغاز کرد.

نقد فیلم تهران 1500

نقد فیلم تهران ۱۵۰۰

داستان «تهران ۱۵۰۰» همان طور که از نام آن پیداست در سال ۱۵۰۰ هجری شمسی جایی که ربات ها همه جا را گرفته اند و ماشین ها پرواز می کنند و … می گذرد. نازی (هدیه تهرانی) که برای تحصیل به ماه رفته است به درخواست پدربزرگ ۱۶۰ ساله اش (مهران مدیری) به زمین بازمی گردد تا مراسم کفن و دفن پدربزرگ را که طبق قانون بیشتر از ۱۶۰ سال نباید زندگی کند، ساماندهی کند. جواد (بهرام رادان) یک راننده تاکسی است که در دام عشق نازی گرفتار می شود و باید دیگر رقبا را از سر راه کنار بزند. داستان فیلم از همان نوع کمدی رمانتیک های ساده ای است که پسر فقیر عاشق دختر پولدار می شود و کمی پیچش های عشقی ـ مثلثی دارد و در آخر قهرمان قصه به دختر محبوبش می رسد.

نقد فیلم تهران 1500

نقد فیلم تهران ۱۵۰۰

فیلم پر است از شو خی های جالب: از شوخی با فیلمسازان معاصر ایرانی که عکسشان را در موزه گذاشته اند، بگیرید تا شوخی با نیروی انتظامی و گشت ارشاد که در سال ۱۵۰۰ با پیشرفت های وسایل حمل و نقل و سیستم های جاسوسی (احتمالاً!) کافی است تا دختر و پسری نزدیک هم بنشینند تا همان لحظه گشت ارشاد جلویشان سبز شود و ازشان بخواهد فاصله ایمنی را رعایت کنند!

عظیمی در کارتون خود، از شوخی با فرهنگ ایرانی هم نمی گذرد. فرهنگی که حتی در زمانی که همه چیز مدرن شده و تکنولوژی همه جا را فراگرفته سنت های خود را حفظ کرده است. فرهنگی که در آن در میان بزرگراه های هوایی و ماشین های پرنده وآسمان خراش های بسیار نظیر برج میلاد، همچنان صدای اذان از گلدسته مساجد آن شنیده می شود. فرهنگی که دامن کوتاه را حتی برای ربات ها هم مناسب نمی داند. فرهنگی که پسران آن هنوز هم غیرتی و متعصب هستند. فرهنگی که با وجود انواع غذاهای عجیب مثل پیتزا مرموز هنوز هم به دنبال گوشت کوب الکترونیکی است و بسیاری مثال های از این دست.

نقد فیلم تهران 1500

نقد فیلم تهران ۱۵۰۰

یکی از بهترین شوخی های فیلم با عباس کیارستمی و نوع نگاهش و فیلمسازی اش است که هر سلیقه ای آن را نمی پسندد و خیلی ها از آن سردر نمی آورند و فقط به به و چه چه می کنند! همزمانی اکران فیلم شیرین کیارستمی با پخش تهران ۱۵۰۰ در جشنواره فیلم فجر می تواند جالب باشد.

نقد فیلم تهران 1500

نقد فیلم تهران ۱۵۰۰

تهران ۱۵۰۰ خلاقیت های بسیاری دارد مثل استفاده از چهره های معروف سینمایی به جای شخصیت های کارتونی. عظیمی در این مورد می گوید برای آن که بتواند چهره بازیگران و حرکاتشان را به درستی به صورت انیمیشن در آورد به همراه گروهش تمام فیلم های آن ها را تماشا کرده است تا نتیجه کار به واقعیت نزدیک شود که باید گفت در این زمینه موفق هم بوده است.

این انیمیشن با آن که بیشتر از این که به داستان فیلم بپردازد، خیلی از زمان خود را صرف شناساندن سال ۱۵۰۰ و تغییرات آن دوران می کند، اما به عنوان یک انیمیشن ایرانی کار بسیار قابل قبولی است که اگر چه با غول های انیمیشن سازی بزرگ و با قدمت مثل پیکسار و والت دیزنی قابل مقایسه نیست (و قصد ما هم مقایسه با آن ها نیست) اما در حد و اندازه های صنعت انیمیشن ایران فیلم باکیفیتی است که می توان از دیدن آن لذت برد. فیلم، اولین کار بلند بهرام عظیمی است و خود او هم معترف است که خیلی جاهایش می لنگد اما با وجود مشکلات بسیاری که داشته، همین قدر در توانش بوده است.

این تلاش عظیمی و ۲۷۰ نفری که به او در این کار یاری رساندند، قابل ستایش است و قطعاً تهران ۱۵۰۰ گام بلندی در صنعت انیمیشن ایران است.

http://www.ARTCollege.ir

منبع : نقد فارسی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نقد و بررسی فیلم تهران ۱۵۰۰”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت توسط کانون تبلیغاتی نقطه هنر